Το νέο τραπεζικό κατάστημα και η «τράπεζα»

179

Το νέο τραπεζικό κατάστημα και η «τράπεζα»

Η επίδραση των ψηφιακών τεχνολογιών στον χρηματοοικονομικό κλάδο είναι τέτοια που δεν ήταν δυνατόν να μην επηρέαζε και το τραπεζικό κατάστημα, η μορφή και η λειτουργικότητα του οποίου θα αλλάξει σημαντικά τα επόμενα χρόνια. Το ενδιαφέρον στοιχείο είναι πως οι ελληνικές τράπεζες είναι από τις πρώτες στην Ευρώπη που έχουν αρχίσει να αξιοποιούν τις ψηφιακές τεχνολογίες προκειμένου να προσφέρουν μία πλήρως διαφορετική εμπειρία στους πελάτες τους, δημιουργώντας μία νέα «γενιά» τραπεζικών υποκαταστημάτων.

Χρονικά, η πρώτη ελληνική τράπεζα που αποφάσισε να δημιουργήσει ένα νέο concept καταστήματος ήταν η Εθνική Τράπεζα, η οποία το 2011 έστησε το πρώτο i-bank store στο εμπορικό κέντρο The Mall Athens. Το i-bank store αποτελεί έναν καινοτόμο πολυχώρο ηλεκτρονικής τραπεζικής εξυπηρέτησης, εφοδιασμένο με εξοπλισμό και υποδομές τελευταίας τεχνολογίας, όπου παρουσιάζονται όλες οι ηλεκτρονικές υπηρεσίες i-bank. Σήμερα, λειτουργούν 6 i-bank stores σε κεντρικά σημεία και εμπορικά κέντρα της Αθήνας, της Θεσσαλονίκης και της Λάρισας, ενώ σύντομα θα ανοίξουν και τα νέα i-bank stores στην Ξάνθη και στην Πλατεία Συντάγματος.

Η τράπεζα, πάντως, που δείχνει -αυτή τη στιγμή τουλάχιστον- το πιο έντονο ενδιαφέρον για ένα όσο το δυνατόν πιο αυτοματοποιημένο κατάστημα είναι η Τράπεζα Πειραιώς, η οποία από τον Δεκέμβριο του 2016 έχει λανσάρει το e-branch. Αυτή τη στιγμή, υπάρχον τέσσερα καταστήματα που ακολουθούν το concept του e-branch (Αμπελόκηποι, Χαλάνδρι, McArthurGlenn και Γλυφάδα) και το πλάνο είναι για δημιουργία νέων εκτός Αττικής. Το κάθε e-branch προσφέρει μία εντελώς διαφορετική εμπειρία, δεδομένου ότι διαθέτει ορισμένες πρωτοποριακές υπηρεσίες όπως είναι για παράδειγμα, το «Ταμείο από Απόσταση», όπου ο πελάτης μπορεί να εκτελέσει, μέσω video κλήσης με έμπειρο ταμία της τράπεζας, τουλάχιστον το 90% των προσφερόμενων συναλλαγών κανονικού ταμείου, με την ίδια ευκολία και απλότητα. Από εκεί και πέρα, προσφέρει τη δυνατότητα για άμεση έκδοση και παραλαβή prepaid gift card από το ειδικό μηχάνημα, απομακρυσμένη εγγραφή στο internet banking, χρήση των διαθέσιμων, στο κατάστημα, ηλεκτρονικών συσκευών (PC & tablets) για γνωριμία και εξοικείωση με τις ηλεκτρονικές υπηρεσίες της τράπεζας (Digital zone), ηνωριμία με προϊόντα και υπηρεσίες των διαφόρων συνεργατών της τράπεζας (Exhibition area), πραγματοποίηση συναντήσεων για παροχή συμβουλευτικών υπηρεσιών στον ειδικό χώρο του meeting room, καθώς και πραγματοποίηση συναλλαγών ATM & EasyPay σε εσωτερική ζώνη καθ’ όλη τη διάρκεια του 24ωρου.

To δικό της ψηφιακό concept όσον αφορά τα καταστήματα της έχει και η Eurobank. Στην περίπτωση της Eurobank, το ψηφιακό κατάστημα περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, την προβολή των προϊόντων και των υπηρεσιών αποκλειστικά μέσω ψηφιακών οθονών, δυνατότητες εκπαίδευσης του πελάτη στη χρήση ηλεκτρονικών καναλιών, ενώ όλες οι διαδικασίες εξυπηρέτησης μπορούν να  γίνονται χωρίς τη χρήση χαρτιού, αφού ακόμα και η υπογραφή γίνεται ηλεκτρονικά σε pad.

Αξίζει να σημειωθεί ότι και η Alpha Bank ετοιμάζεται να δημιουργήσει τις δικές της ψηφιακές «γωνιές» (digital corners) σε αρκετά από τα καταστήματα της προκειμένου να προσφέρει μία βελτιωμένη εμπειρία στους πελάτες της. Στα πλάνα της τράπεζας είναι ακόμη η υλοποίηση της δυνατότητας για ψηφιακές υπογραφές στα καταστήματα, όπως και η ανανέωση των ΑΤΜs.

Το κατάστημα του μέλλοντος

Πάντως, θα πρέπει να σημειωθεί ότι δεν είναι λίγοι εκείνοι που υποστηρίζουν ότι το τραπεζικό κατάστημα του όχι πολύ μακρινού μέλλοντος θα είναι αρκετά διαφορετικό ακόμη και από τα ψηφιακά concepts που βλέπουμε σήμερα. Η εκτίμηση που υπάρχει είναι αφενός ότι δεν θα καταργηθούν τα καταστήματα και αφετέρου ότι θα αλλάξουν ρόλο. Αυτό σημαίνει κατ’ αρχήν ότι δεν θα είναι πλέον ένα σημείο διεκπεραίωσης συναλλαγών όπως είναι σήμερα, ένα ρόλο που θα έχουν τα ψηφιακά και ηλεκτρονικά κανάλια. Αλλά θα είναι κυρίως σημεία όπου οι πελάτες θα έχουν τη δυνατότητα να λάβουν συμβουλευτικές υπηρεσίες από τα στελέχη της τράπεζας, όπως και να αγοράσουν νέα προϊόντα και λύσεις. Σύμφωνα με αυτό το σενάριο, μία τέτοια εξέλιξη θα έχει ως αποτέλεσμα τη δημιουργία μίας καλύτερης σχέσης μεταξύ της τράπεζας και των πελατών της, στοιχείο πολύ σημαντικό για τη θέση των «παραδοσιακών» τραπεζών σε αυτό το νέο ψηφιακό τοπίο που διαμορφώνεται σταδιακά.

Πηγή: CNN Greece